حمله اسرائیل به جنوب لبنان؛ شهردار نبطیه و پنج تن دیگر کشته شدند

ارتش اسرائیل اعلام کرد به انبار تسلیحات زیرزمینی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت در ضاحیه حمله کرده است

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی نوشت که در حمله هوایی روز چهارشنبه اسرائیل به ساختمان شهرداری در نبطیه واقع در جنوب لبنان، احمد کهیل شهردار، و دست‌کم پنج نفر دیگر کشته شده‌اند.

بنا بر این گزارش، حمله اخیر اسرائیل به لبنان به‌‌رغم ابراز نگرانی ایالات متحده در مورد افزایش تعداد کشته‌ها و ترس از بروز یک جنگ همه‌جانبه در منطقه انجام شد.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که صدای دو انفجار را شنیدند و دودهایی را دیدند که از دو محله جداگانه به هوا برخاست. این حمله پس از آن صورت گرفت که اسرائیل اوایل روز چهارشنبه دستور تخلیه‌ای را صادر کرد که در آن تنها به یک ساختمان اشاره شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر بدون هشدار قبلی یا با هشدار برای یک منطقه، حملات گسترده‌‌ای را به حومه جنوبی بیروت، پایگاه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، انجام داده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که به انبار تسلیحات زیرزمینی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت در ضاحیه حمله کرده است. در اطلاعیه این نهاد ادعا شد: «پیش از حمله، برای کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان از جمله هشدارهای لازم به مردم منطقه اقدام‌های متعددی انجام شد.»

ساکنان یک‌چهارم لبنان دستور تخلیه گرفته‌اند

بنا بر اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، دو هفته پس از آغاز تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان که گفته شده با هدف عقب راندن حزب‌الله انجام می‌شود، ارتش اسرائیل اکنون دستور تخلیه بیش از یک‌چهارم لبنان را صادر کرده است.

ادامه حملات اسرائيل به لبنان در حالی است که برخی از کشورهای غربی برای برقراری آتش‌بس بین دو همسایه و همچنین در غزه تلاش می‌کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده نگرانی‌هایش را در مورد حملات اخیر به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ابراز کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، در نامه‌ای به دولت اسرائیل در روز یکشنبه هشدار داده بودند که تحویل تسلیحات آمریکا به اسرائیل ممکن است متوقف شود، مگر اینکه کمک‌های بیشتری به غزه برسد.

اسرائیل همچنین به دلیل صدمه دیدن نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) در جنوب لبنان، هشدارهایی از جامعه جهانی دریافت کرده است.

بنا بر اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز عملیات زمینی اسرائیل علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله در اول اکتبر، مواضع یونیفل هدف حمله قرار گرفته است و پنج صلح‌بان مجروح شده‌اند.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، در این زمینه گفته است که «کشورهای اتحادیه اروپا به رغم‌ درخواست‌های اسرائیل، قصد بیرون راندن نیروهای حافظ صلح را از لبنان ندارند».

۱۶ کشور اتحادیه اروپا، از جمله اتریش، به یونیفل کمک می‌کنند و حوادث اخیر باعث نگرانی گسترده دولت‌های اروپایی شده است.

نتانیاهو روز یکشنبه از سازمان ملل خواست یونیفل را «از پایگاه‌های حزب‌الله و مناطق جنگی» خارج کند.

جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز سه‌شنبه درباره درخواست یک‌جانبه اسرائیل مبنی بر خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از لبنان هشدار داد و اعلام کرد که روز جمعه به بیروت سفر می‌کند. او اولین مقام بلندپایه‌ اروپایی خواهد بود که از زمان تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، به لبنان می‌رود.

دستگیری یک شهروند اسرائيلی به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی

پلیس اسرائیل و اداره امنیت داخلی این کشور (شین‌بت) روز چهارشنبه خبر بازداشت یک شهروند اسرائيلی را به اتهام خرابکاری و توطئه برای قتل با دریافت پول از جمهوری اسلامی ایران تایید کردند.

به گزارش اورشلیم‌پست، ولادیمیر ورهوسکی ۳۵ ساله پس از بازداشت اعتراف کرده که برای منابع ایرانی کار می‌کرده است.

این رسانه اسرائیلی به نقل از پلیس اسرائیل گزارش کرد که ورهوسکی در قبال دریافت پول از حکومت ایران با اسپری روی دیوارهای شهر شعار نوشته و اعلامیه به در و دیوار چسبانده است. با این حال مهم‌ترین اتهام او جمع‌آوری اطلاعات درباره یک مقام اسرائيلی و پذیرش ماموریتی برای قتل یک دانشمند اسرائيلی در قبال دریافت ۱۰۰ هزار دلار اعلام شده است.

پلیس اسرائيل می‌گوید که این فرد برای اجرای این توطئه اسلحه تهیه کرده بود.

آمریکا: برای آزادی گروگان‌ها مذاکره‌ای در جریان نیست

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای آزادی گروگان‌های حماس و همچنین آتش‌بس غزه در هیچ مذاکره‌ای جریان نیست. او یحیی سنوار، رهبر حماس، را مقصر این امر دانست.

جان کربی گفت: «ای کاش می‌توانستم بگویم که مذاکرات جدیدی در راه است اما چون یحیی سنوار به ادامه این گفت‌وگوها علاقه‌ای ندارد، مذاکره‌ای هم در کار نیست.»

او افزود: «ما به تلاش ادامه می‌دهیم و هر روز روی این موضوع کار می‌کنیم.»

پیش‌تر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز خطاب به خانواده گروگان‌های اسرائیلی گفته بود که به نظر می‌رسد معامله آزادی گروگان‌ها با حماس به بن‌بست رسیده است.

بیشتر از جهان